Khamis, 12 April 2012

Doa supaya dapat membayar hutang



 Assalamualaikum ....

Hutang... mcm2 jenis hutang kita tanggung skrg. Hutang ansuran rumah, ansuran kereta. Namun, kita sedia maklum, berhutang bukan suatu jalan yang terbaik untuk menyelesaikan masalah. Pilihan apakah yang kita ada.... ???

Berikut adalah doa supaya Allah s.w.t permudahkan urusan hutang kita agar cepat langsai hutang tersebut, dengan syarat istiqamah, dan berusaha untuk melangsaikan hutang-hutang tersebut. Kalau setakat doa, tiada ikhtiar, maka tiada gunalah ia. Rezeki manusia ALLAH yang tentukan...Syukur dengan nikmat dan rahmat yang dikurnia. 



Maksudnya:


Ya Allah, cukupkanlah aku dengan segala perkara yang telah Engkau halalkan daripada segala perkara yang telah Engkau haramkan. Kayakanlah aku dengan kelebihan Engkau daripada meminta kepada orang lain.



Maksudnya:


Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut dan dari desakan hutang dan paksaan orang.


Untuk senang amal dan hafal doa ni,,,print n tampal kat rumah..tampal kat dinding yang selalu kita dapat lihat..contoh kat tepi swith lampu.sambil2 tutup lampu blh laaa baca doa nie..hehe... just cadangan. 
 
 
Tip Kurangkan berhutang
* Tinggalkan kad kredit di rumah.....kad kredit adlh musuh utama mereka2 yang nak kurangkan hutang
* Tambah pendapatan (online business, dealer avon or tupperware)
* Cari sumber pendapatan yang lain tetapi dengan syarat:
            -Tidak perlu keluar simpanan yang banyak
* Jangan tambah perbelanjaan sara hidup
* Tekad enggan tambah hutang baru


p/s: DIsaat menunggu kelahiran baby......teringin pl nk menulis .lepaskan gian menulis dipagi khamis yang indah ini.....dalam pantang nnt sure blog nie bersawang..  :)

3 ulasan:

  1. I think this is among the most vital information for me.
    And i'm glad reading your article. However want to remark on few normal things, The site style is wonderful, the articles is truly excellent : D. Good activity, cheers

    my page ... hostgator Testimonials

    BalasPadam
  2. Hey! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the superb work!

    Review my weblog ... Vexxhost Testimonials

    BalasPadam

terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima Kasih Di Atas Sokongan Anda Kepada Bisness Kecil Saya. Sangat Bermakna dan Syukur Dipertemukan Di Alam Yang Luas Ini. Semoga Allah s.w.t Membalasnya.

Shaklee sentiasa selamat, berkesan dan semulajadi